Fortellinger i VR – når seeren får hovedrollen!

Tid: 16:0019:00
Bergen Offentlige Bibliotek

VR-eksperten Kim Baumann Larsen kommer til biblioteket for å snakke om hvorfor historefortelling i VR utfordrer fortelleren og regissøren når “seeren” billedlig talt trer inn i historieverdenen og bekler den viktigste rollen. Larsen vil også snakke om hvordan man kan trekke på lærdom fra film, spill, arkitektur, fornøyelsesparker, rollespill og eksperimentelt teater i et fremvoksende landskap for omsluttende fortellinger.

Historiefortelling ligger dypt i menneskets natur og er nært knyttet til utvikling av formidlingsteknologier. Fra maling til hulemaleriene i Lascaux-grottene 17,000 BC, til det Greske teater hvis arkitektur muliggjorde at tusenvis av gjester kunne høre fortellingene, oppfinnelsen av perspektivet i renessansen for mer naturalistiske bilder, og til demokratiseringen av det skrevne ord med oppfinnelsen av Gutenberg-pressen.

Mens fotografiet og deretter filmen ble de største kulturmediene i det forrige århundret er i dag video- og dataspillindustrien den dominerende aktøren i underholdningsindustrien. Med VR – eller virtuell virkelighet – har man for første gang i historien mulighet til å billedlig talt tre inn i fantasien til en forteller. I VR kan den passive seeren bli en aktiv karakter som i et dataspill, og omgivelsene blir enda mer essensielle som bærer av visuell historie enn det vi ser i spillefilmer og TV-serier.

Den fjerde veggen står for fall i den nye virkeligheten og som i eksperimentelt teater vil man forvente å bli inkludert i fortellingen for å virkelig føle tilstedeværelse – opplevelsen blir din historie. Med sosial VR og intuitive verktøy for å lage innhold i den virtuelle verden skaper deltagerne selv fortellingene, ikke så ulikt laiv eller levende rollespill. Fremtidens VR-historier vil kreve kunstig intelligens slik at komplekse miljøer reagerer troverdig og realistisk på den besøkendes handlinger, omtrent som vi ser i TV-serien Westworld.

Med eksempler fra etablerte selskaper som ILMxLab (Disney), Pixar og Google, og prisvinnende nye VR-studioer som Oculus, Felix & Paul, Baobab og Penrose Studios med fler vil Kim belyse tilnærminger, muligheter og utfordringer med historiefortelling i VR.

Det blir anledning for publikum å stille spørsmål, og etter foredraget blir det bli mulighet til å prøve ulike VR-opplevelser med fokus på historiefortelling.

Samarbeidspartnere

Bergen Offentlige Bibliotek